Als vormgever & leerkracht op verschillende academies & scholen, wilde ik graag iets doen voor al onze superhelden, (risico)patiënten, diegenen die we missen, … Het is niet omdat we elkaar niet kunnen zien, dat we elkaar geen hart onder de riem kunnen steken. Vandaar een klein lief opdrachtje. En uiteraard kan je deze ook perfect gebruiken voor Valentijnsdag.
1. Maak een hart.
Ik maakte een hartje door rode plastic zakken aan elkaar te strijken. Door de hitte smelt de plastic in elkaar en heb je dus geen lijm nodig! Het heeft maar enkele seconden nodig om in elkaar te smelten. Laat de kinderen gerust ook eens strijken, maar blijf er wel altijd bij! Leg er ook zeker een bakpapiertje tussen, zodat je strijkijzer & plank daarna ook nog bruikbaar zijn..
Het is een workshop uit het inspirerende knutselboek ‘Vuile vingers’. Hier maakten mijn leerlingen feestvlaggetjes. Hang ze gerust in de tuin, want ze zijn bestand tegen de regen!
Fijn aan deze steam-opdracht is dat je de kinderen ook iets kan uitleggen over milieu/recyclage. Daarnaast experimenteer je er maar op los. Hoe reageren dunne plastic zakjes tov dikkere plastic? Wat gebeurt er als je het strijkijzer wat langer laat staan? Probeer eens een fruitnetje er mee tussen te strijken. Knip er leuke vormen uit. Maak er een zakje mee of waarom maak je er geen originele kaart van voor je valentijn?
2. Hang het aan je raam
en laat zo de mensen zien dat je hen steunt of dit nu gaat over onze superhelden, grootouders, (risico-)patiënten, eenzamen, …
3. Of maak er een originele kaart van
S
De hartjes van de eerste lockdown kan je nog altijd bekijken op
Deel gerust deze post. Stuur het naar diegene aan wie je denkt. Aan diegene die het nodig hebben. Een pandemie van hartjes!
Wil je op de hoogte blijven van onze creatieve tips? Volg & like ons op instagram of onze facebook-pagina Vuile vingers.
De doelstellingen op een rijtje: kinderen leren
-een nieuwe techniek kennen
-dat hitte een effect kan hebben op plastic
-wat recyclage is en hoe hier op een creatieve manier mee om te gaan
-strijken (ook handig voor thuis 🙂 ) en wat de risico’s zijn die hieraan verbonden zijn
-werken rond een actueel thema
-wat social media is
-werken rond media: foto’s trekken, posten