Doedoos

Yes! We zijn zo blij met dit nieuws! Vuile vingers heeft een doedoos! Dit knutselpakket is geïnspireerd op de opdracht ‘Bootjesrace’ uit het dikke knutselboek ‘Vuile vingers’ & is het resultaat van een fijne samenwerking met Doedoos.

Een zeewaardige Doedoos vol aangespoelde strandjuttersmaterialen waarbij je survivalkennis goed van pas komt. Dit knutselpakket onderzoekt het thema drijfvermogen. Wat maakt dat iets drijft op water? Of zinkt? Experimenteer als een echte onderzoeker! Een drijvende boomhut van 13 verdiepen, een eiland met levensgrote ijslolly’s, zeemeermannen en aangespoelde vis? Dit is een Doedoos op drift!
Deze doedoos bevat wel 6 uitdagende opdrachten en al het materiaal om te beginnen exploreren! Het boek Vuile vingers kan je er ook bij bestellen.

 

 

De Doedoos is een topinitiatief van Blenders. Het is een duurzaam & sociaal project waar we met heel veel plezier & enthousiasme aan meewerkten! Net als Vuile vingers zijn ze bezig om kinderen te laten ontdekken. Bouwen, leren & spelen met leuke uitdagende opdrachten & materialen. Elke doedoos is voor een kind een nieuw avontuur!
Wil je een klaspakket bestellen? Dan kan je hen hiervoor contacteren.

“Vuile vingers nodigt uit om de handen uit de mouwen te steken. Het experiment en spelplezier staan bij hen voorop.
Wij zijn alvast superfan van deze speelse en onderzoekende aanpak!”

(Sarah van Doedoos/Blenders)

Bestel doedoos ‘Op drift’ hier:

Wil je graag dat Vuile vingers bij jou langskomt om in een leuke & uitdagende workshop het beste uit de doedoos te halen? Dat kan zeker! Contacteer ons gerust voor meer info!

Wil je meer info of de andere doedozen bekijken, check dan zeker hun site eens!

Yes! We love Doedoos! 😀

 

 

 

 

5 extra tips:

En uiteraard geven we graag nog enkele ideetjes om nog langer te kunnen genieten van het knutselpakket!

1. De doedoos zit boordevol uitdagende materialen die supertof zijn in combinatie met water. Maar ga gerust nog een stapje verder. Kijk eens rond je. Vind je nog dingen die kunnen drijven? Denk aan lege flesjes of aan verpakkingsmateriaal zoals noppenplastiek of piepschuim. Laat je prikkelen door het nieuwe materiaal en bouw iets knotsgek!
Er zijn kunstenaars die werken rond het afval dat ronddrijft in de oceaan. Laat je hier inspireren door deze ‘plastic-soup-art’.

2. Maak een superstoere drijvende waterstad. Maak ‘eilandjes’ die je met elkaar verbindt. Bouw bruggetjes met de houten stokjes of maak de uitdaging nog groter. Hoe hoog kan jij jouw waterstad bouwen op een drijvend stuk piepschuim (of kurken onderzetter)? Of maak een knotsgek eiland van allemaal ballonnetjes!

3. Spelen met water is natuurlijk ook altijd een beetje vakantie. Maak daarom deze leuke vakantiegangers & waterratten en laat ze rond je dobberen in het (zwem)bad.

4. Zet ijsblokvormpjes in de diepvries (het beste gebruik je siliconenvormen). Maak ondertussen vlaggetjes en plak deze aan enkele tandenstokers. Prik deze na zo’n 45 minuten in de klontjes nu ze nog een beetje zacht zijn. Blijft het nog niet staan? Wacht dan nog een kwartiertje. Nog leuker wordt het als je de ijsblokjes kleurt met voedselkleurstof of er leuk dingen in stopt zoals bloemetjes of parels. Na een paar uur heb je supertoffe ijsbootjes! Want ijs blijft drijven!
Lijkt je dat allemaal wat moeilijk? Dat is niet erg. Zet je gekleurde ijsblokjes (zonder vlaggetjes) op het water. Knutsel enkele leuke zeebonken en zet ze op de drijvende ijsblokjes. Gebruik bijvoorbeeld het grappige mannetje in de volgende tip. Wie blijft het langste staan op zijn ijsblokje?
Of experimenteer en maak een ijsblokeiland met enkele zeebonken op door een oud doosje van bv. vanilleijs te vullen met 2 cm water.

5. Knip Blauwbeest, het grappige mannetje op de stippellijn op het kaartje van Vuile vingers uit (dit zit mee in de Doedoos). Knip nu ook het andere vormpje uit dat in stippellijn staat. Maak in beide op de aangeduide plek nog een knipje en schuif ze in elkaar. Blauwbeest blijft nu staan en kan misschien wel de kapitein worden van je drijvende schip of een piraat die op je eiland is aangespoeld.
Je kan natuurlijk ook Blauwbeest op de voorkant uitknippen en deze plakken op het andere. Dan heb je aan de ene kant een wuivende Blauwbeest en aan de andere kant eentje dat juicht. 😀

 

Ben je leerkracht en op zoek naar een handig stappenplan & leerdoelen?

 

Stappenplan:
Je kan deze les gebruiken als inleiding om het te hebben over verschillende thema’s zoals zeedieren, scheepvaart, zeeën & rivieren, uitvindingen, kunstenaars die hier rond werken, plastic soep & recyclage, milieu & klimaat, …
  1. Ontdek samen de materialen. Wat voor materialen zijn het? Waarvoor dienen ze? Bespreek het samen met de kinderen. Wegen ze licht? Of zwaar? Wat zouden ze doen als we ze in water leggen?
  2. Zoek een verhaal, gedicht, beeld, muziek, … rond ‘op zee’, piraten, … en gebruik dit als inleiding voor je les met de doedoos.
  3. Laat de kinderen het materiaal ontdekken in het ‘winkeltje’. Welke materialen spreken hen aan? Hoe voelen ze? Welke zouden ze willen gebruiken? Hoe kan je deze aan met elkaar verbinden? (bv. tandenstoker kan je prikken, met touw, …) Leg uit bij welke materialen je het beste plakband, lijm, touw, elastiek, … gebruikt. Of laat de kinderen dit zelf ontdekken & stuur bij waar nodig.
  4. Bewonder de resultaten van elkaar en ga ze samen testen op het water. Gebruik hiervoor een wastafel, grote bak, klein zwembadje, … Ook hier kan je hen stimuleren om te spelen met de materialen. Hoe komt het dat het drijft? Waarom valt dat ene bootje om en de andere niet? Blijft alles goed zitten? Wat kan je er nog aan verbeteren? Wat gebeurt er als je het een duwtje geeft of met een rietje in de zeilen blaast? Yes! Het is playtime! ?
  5. Laat je inspireren door de kinderen, de materialen & de creatieve tips hierboven. Laat hen piraten & kapiteinen knutselen voor hun boot (of worden de kinderen zelf piraat?), maak een drijvend eiland, enzovoort. De doedoos heeft eindeloos veel mogelijkheden!

 

Leerdoelen:
Kinderen leren
-het verschil tussen drijven & zinken
-waarom iets blijft drijven
-verschillende (nieuwe) materialen ontdekken & ermee exploreren (trial & error)
-de eigenschappen & combinatiemogelijkheden kennen van materialen en verschillende structuren
-dingen verbinden aan elkaar dmv touw, plakken, knopen, prikken, schroeven, …
-een constructie maken door verschillende materialen te combineren (ruimtelijk inzicht)
-fijn werken (motoriek)
-inventief & kritisch zijn
-zich uitdrukken en praten over het proces en het resultaat
-over recyclage & plastic soup
-over zee, klimaat, water, boten, …
-samenwerken in een spel
-genieten van het proces, het fantaseren, de creativiteit en de zelfexpressie in hun ‘kunstwerk’

Contact

contact@lynnbruggeman.be
  Vuile vingers
  Vuile vingers