De Visie van ‘Vuile vingers’

 

Na vele jaren in het kunstonderwijs en het ondersteunen van de muzische lessen in verschillende scholen, voelde ik de nood aan een nieuwe frisse wind.

Veel kinderen (en hun ouders) uit mijn klassen waren nog nooit in een museum geweest. En veel leerkrachten waar ik langskwam, zaten met hun handen in het haar vanwege de hoge werkdruk. De beeldende opdrachten waren jaar na jaar dezelfde of de kunstwerkjes van de kinderen leken allemaal op elkaar.

I was on a mission!
Zoveel mogelijk kinderen, ouders en leerkrachten bereiken om hen te inspireren en te ondersteunen in hun creatieve zoektocht.

Bam! Ineens was dat idee er. Ik wilde een boek maken. Niet zomaar een boek. Een boek waarbij alles kan en mag. Waarbij vuile vingers en ondeugende snoetjes een must zijn!

‘Vuile vingers’, een verfrissend boek voor wie inspiratie zoekt en buiten de lijntjes wil kleuren.
Een boek voor ouders & leerkrachten die samen met het jonge, creatieve geweld kunst wil beleven.

 

 

 

 

 


“Ik vind knutselen zo leuk met jou, omdat we

dingen doen die ik nog nooit gedaan heb.”
(Miriam, 8 jaar)

Na het boek kwamen uiteraard ook de creatieve workshops. De filosofie van ‘Vuile vingers’ actief toepassen. Leerkrachten en hun klas inspireren en ze in aanraking brengen met verschillende materialen en technieken. De magie van verwondering, het plezier van het ontdekken en experimenteren staan voorop!

“Lynn haar lessen zijn enorm uitdagend. Leerlingen leren
hun eigen grenzen kennen in het beeldend vormgeven.
Hieruit putten ze meer zelfvertrouwen om eigen creaties
te maken en staan ze versteld van wat ze in hun mars hebben.”
(Juf Julie, Basisschool De Toverbol)

Wanneer kinderen al van jongs af aan met kunst en creativiteit bezig zijn, leren ze ook creatief denken, creatief naar oplossingen zoeken, hun blik te verruimen en out of the box te denken. Kinderen leren zich te uiten in een persoonlijk proces. Ze gaan kritischer denken, leren met respect te praten over hun proces en dat van anderen én staan steviger in hun schoenen. Kunst en creativiteit doet mensen niet alleen groeien, het zet mensen ook in beweging.

Met ‘Vuile vingers’ vallen alle puzzelstukjes op hun plaats: mijn passie voor kunst, de goesting in inspirerende samenwerkingen (met oa. het Middelheimmuseum, S.M.A.K., Zomer Van Antwerpen, …), het plezier in het lesgeven aan kinderen en de voldoening om iets voor hen te kunnen betekenen.

 

 

 


“Fantastische workshops! Zeer bekwame lesgeefster
en mooi geleverd werk door elk kind.”
(Sofie, Jeugddienst Deurne)

De filosofie van ‘Vuile vingers’ in een notendop:

  • Kinderen én begeleiders inspireren met verfrissende, speelse en uitdagende beeldateliers. Het zijn ontdekkingstochten waarbij vaak het experiment en het spelplezier voorop staan.
  • Op de workshops staan geen leeftijden. Jong of oud, iedereen haalt er plezier uit. Op creëren en inspireren staat geen leeftijd.
  • Fouten maken is ok. We leren met vallen en opstaan. Kunst kent geen juist of fout. Integendeel, vaak zijn we geïnspireerd door iets wat niet loopt zoals we het in ons hoofd hadden. Creëren is een proces. Het is een avontuur dat veel belangrijker is dan een mooi resultaat.
  • Kleur buiten de lijntjes. Er is niets leuker dan experimenteren met materiaal of een techniek. Het onderzoek, wat je ermee kan en wat niet, maakt het net interessant. Niet iemand die ons zegt wat we ermee moeten doen. Geef hier ruimte voor. Zo leer je kinderen breder denken. Denk out of the box. Alles kan.

 

 

 

 

 

 

“Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk
dat ik het wel kan.” (Pippi Langkous)

Laten we samen de (vuile) handen in elkaar slaan. Een nieuwe generatie maken van sterke, intelligente en creatieve kinderen. Stroop die mouwen maar op!

I’m in!

Lynn Bruggeman

Contact

contact@lynnbruggeman.be
  Vuile vingers
  Vuile vingers